När jag tar upp ämnet fordonsbelysning för mina körelever så är det många som inte har en susning om hur många olika sorters belysning och lampor det finns på ett fordon. Jag brukar fråga eleverna om dom vet vad positionsljus och bromsljus är för något. Bromsljus vet de flesta vad det är för något för det säger kanske sig självt, när man bromsar så lyser det rött bak på fordonet. Däremot positionsljus är det inte många som kan tala om vart det sitter och varför det behövs. Fordonsbelysning är trots det en väldigt viktig del av fordonet att belysa (där fick jag skojat till det lite på slutet).
Olika regler för fordonsbelysning
Först vill jag bara göra er medvetna om att det finns olika regler för olika länder gällande fordonsbelysning, så ta reda på vad som gäller för just det landet ni eventuellt har tänkt att köra till, så slipper ni böter kanske bara för att ni har halvljuset på under dagtid som vi i Sverige ska ha. Det är inte självklart att det är så i andra länder.
Fler lampor än bromsljus?
Som jag nämnde tidigare så finns det mängder med olika fordonsbelysning varav bromsljus och positionsljus bara är en bråkdel av all belysning. Följande lampor och belysning finns också på våra bilar:
backningsstrålkastare, avstigningsbelysning, arbetsbelysning, skyltbelysning, dimbaklykta, breddmarkeringslykta, helljusstrålkastare, dimbaklykta, dimstrålkastare, halvljusstrålkastare, fjärrstrålkastare, bromsljus, högt placerade bromsljus, kurvtagningslykta, identifieringslykta, körriktningsvisare (blinkers), kurvljus, parkeringslykta, reflexanordning, positionslykta, stopplykta, skyltlykta, sidomarkeringslykta, varningsblinkers, stopplykta, varsellykta, varningslykta och säkert några fler ljus och lyktor men dessa är väl de jag på rak arm kan komma på.
Det är ganska mycket att lära sig och det är inte många som kan detta men jag tycker det är viktiga saker att kunna så det är bara att gå hem och börja plugga fordonsbelysning om ni ska bli godkända av mig.